Max Richter zapowiada „Voices 2”, drugi album w ramachpionierskiego projektu audio-wizualnego, stworzonego we współpracy z partnerką artystyczną Yulią Mahr. Posłuchajcie pierwszego singla „Mirrors”.
„Ten projekt pozostaje niestety ciągle aktualny”, mówi o VOICES Max Richter. To przedsięwzięcie artystyczne zostało zainspirowane Powszechną Deklaracją Praw Człowieka, z której również został zaadaptowany tekst w nim wykorzystany. Za pośrednictwem EBU i BBC 3 VOICES jego realizacja była transmitowana do 40 stacji radiowych na całym świecie w ramach obchodów Dnia Praw Człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych (OHRC), które miały miejsce 10 grudnia.
VOICES 2 stanowi bezpośrednią kontynuację pierwszej części tego nieustannie rozwijającego się przełomowego projektu, będącego ucieleśnieniem idei Powszechnej Deklaracji do zbudowania lepszego i bardziej sprawiedliwego świata.
Głębokie poczucie globalnej wspólnoty i odpowiedzialności leżące w sercu idei przyświecającej powstaniu VOICES, wywodzi się z zaangażowania tego nominowanego do nagrody Grammy kompozytora w muzykę jako formę aktywizmu. „Jesteśmy bombardowani przez media i kulturę dosłownie ze wszystkich stron”, wyjaśnia swoje nieustanne dążenie do poruszania w swoich projektach kwestii społeczno-politycznych. „Jeśli więc mam dodać do tego coś od siebie, to oby z dobrego powodu. Dla mnie te powody to szersze idee, które chciałbym przekazać, oraz pytania, które chciałbym zadać na temat świata, w którym żyjemy.”
Opisany przez Richtera jako „przestrzeń do namysłu” projekt VOICES był odpowiedzią na burzliwy klimat polityczny i nieustającą potrzebę współczucia. VOICES 2 rozwija te idee, kontynuując i pogłębiając koncepcję „przestrzeni do namysłu”. Podczas gdy pierwsza część projektu skupia się na tekście Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i jej podnoszącym na duchu przekazie – album otwiera nagranie Eleanor Roosevelt czytającą Deklarację z 1949 roku, a w dalszej części przewijają się fragmenty Deklaracji deklamowane przez 70 głosów reprezentujących globalną społeczność – VOICES 2 otwiera medytacyjną przestrzeń muzyczną, by rozwinąć idee zaznaczone na pierwszej płycie.
„Tym, co szczególnie uderzyło nas po premierze tej muzyki, było to, że chociaż wszyscy znają Deklarację, niewielu ją tak naprawdę czytało czy się w nią zagłębiało”, mówi Richter. „Najczęstszy komentarz, jaki słyszeliśmy od publiczności, brzmiał: >To niesamowite usłyszeć ten tekst<. Jeśli ludzie mogą najpierw zagłębić się w jego sens, a następnie w drugiej części naprawdę pobyć z tym, co ten sens wnosi, to dla mnie jest to doskonały rezultat.”
Przesłaniem najnowszej odsłony projektu VOICES jest nadzieja. Muzyka – a przede wszystkim obraz filmowy do promującego nowy album singla „Mirrors” – zaprasza nas do oderwania się od bieżących wiadomości i zastanowienia się nad ideami zawartymi w Powszechnej Deklaracji. Pomimo melancholijnej aury, przez cały album przewija się nadzieja i wiara: przekonanie o potencjale nienapisanej jeszcze przyszłości oraz młodego pokolenia dojrzewającego w duchu aktywizmu. Świetlana przyszłość jest w naszym zasięgu, jeśli tylko się na nią zdecydujemy. Yulia Mahr, twórczyni filmowa i partnerka artystyczna Richtera, w swoim pięknym teledysku do utworu „Mirrors” uchwyciła proces odrodzenia poprzez zjawiskowe obrazy rozkwitających kwiatów.
Odkąd Mahr stworzyła poruszające obrazy filmowe do utworów „All Human Beings” i „Mercy” z pierwszej odsłony projektu, światem wstrząsnął napędzany pandemią niepokój i wprowadzone lockdowny. „Przy wszystkich swoich wyzwaniach, ten moment daje nam również możliwość budowania od nowa; zamiast tylko restartować stary świat, możemy wymyślić nowy”, wyjaśnia Mahr. „Dlatego mój pierwszy obraz filmowy do drugiej części VOICES przepełnia nadzieja. Wszystkie te kwiaty ukazane są w negatywie – a z tego, co negatywne, z tego, co mroczne i niepokojące, może narodzić się pozytywna przyszłość, przyszłość pełna piękna. Trudno ją jeszcze dostrzec, ale potencjalnie już tam jest. Historia nie jest nieuchronna. Jeśli się zjednoczymy, możemy stworzyć lepszy świat.”
Richter dodaje: „Każdy moment niesie w sobie potencjał nowego początku. I to jest jedna z tych rzeczy, które są tak pokrzepiające w tym tekście. Przedstawia on fundamentalne i proste zasady, które są dla nas w pełni dostępne przez cały czas, ale musimy je wybrać. To jest właśnie wyzwanie, czyż nie?”.
Przejmujący utwór „Mercy” staje się tutaj sercem albumu, wcześniej zamykał pierwszą część. Singiel wyznacza kluczowy punkt zwrotny płyty – od skupienia się na tekście Deklaracji do muzyki czysto instrumentalnej, bazującej na muzycznych motywach z pierwszej części i rozwijającej je w bardziej abstrakcyjnym kierunku dającym przestrzeń do refleksji. To dlatego na płycie VOICES 2 nie usłyszymy żadnych wypowiadanych słów, a jedynie śpiewające głosy wplecione w muzykę niekiedy ambientowego instrumentarium; muzyka w mniejszym stopniu dotyczy tu świata, który już znamy, a w większym – nadziei na przyszłość, którą dopiero mamy przed sobą.
„Druga część naprawdę podejmuje zasadę muzyki jako przestrzeni do namysłu” – wyjaśnia Richter. „Po utworze >Mercy< nie pojawia się już żaden tekst. Są jedynie te muzyczne przestrzenie do refleksji. Jeśli pomyśleć o pochodzeniu fragmentów z Deklaracji sprzed 70 lat, to >Mercy< sprawia wrażenie, jakby przenosił ten tekst w teraźniejszość. Druga odsłona muzyki jest natomiast o potencjale – dotyczy przyszłości, świata, który chcemy stworzyć.”