Poznaliśmy kolejny zestaw artystów, którzy wystąpią na tegorocznej, XI edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka. Czterech z Polski i czterech z zagranicy. Z jednej strony kultowy Plaid z nowym materiałem, poszukujący Lorenzo Senni i Hieroglyphic Being w wersji live, a także znany ze współpracy z Lindstromem i Toddem Terje Prins Thomas. Z drugiej polscy artyści w nowych odsłonach – Dick4Dick i Niechęć z nowymi albumami, Baaba premierowo w wersji Deluks z rozszerzoną sekcją rytmiczną oraz zupełnie nowy projekt Sonar Soula – Sonar.

Plaid, fot. materiały promocyjne
Plaid, fot. materiały promocyjne

Plaid

Duetu Plaid fanom elektroniki nie trzeba przedstawiać. To kultowy projekt wywodzący się z wytwórni Warp, który obok Autechre na początku lat 90. stawiał fundamenty pod muzykę IDM, jednocześnie grając zupełnie inaczej niż wspomniane AE. Plaid ma na koncie 10 albumów, na których

konsekwentnie rozwija swoją stylistykę. Ostatni album, utrzymany w bardziej stonowanym klimacie „Reachy Prints” ukazał się w 2014 roku. Członkowie Plaid są także założycielami projektu The Black Dog (choć już w nim nie występują) oraz specjalistami od remiksów (m.in. dla Bjork, Red Snapper czy Goldfrapp). W tym roku duet składający się z Andy’ego Turnera i Eda Handleya ma powrócić z nowym albumem który panowie zaprezentują na festiwalu Tauron Nowa Muzyka.

 

Lorenzo Senni

Niestrudzony badacz mechanizmów muzyki tanecznej wywodzącej się z lat 90., o którym mówi się, że „wyrywa kręgosłup muzyki trance i łamie go na naszych oczach”. Swoje utwory zwykle buduje wokół narastającego tuż przed przysłowiowym „dropem” napięcia kojarzonego z prymitywną muzyką taneczną, które następnie dekonstruuje, przekształca i wywraca na drugą stronę. Efekty, które sam nazywa „pointillistic trance” prezentował na świetnie przyjętej płycie „Quantum Jelly” z 2012 roku (wydane przez oficynę Editions Mego) oraz na równie udanym minialbumie „Superimpositions”, który w 2014 roku ukazał się nakładem Boomkat Editions. Senni prowadzi ponadto eksperymentalną wytwórnię Presto!?, w której wydają m.in. Florian Hecker, DJ Stingray, EVOL, Carsten Holler czy Palmistry.

Hieroglyphic Being Live

Pod pseudonimem Hieroglyphic Being kryje się Jamal Moss – promotor, producent i DJ, szef wytwórni Mathematics Recordings, jeden z czołowych przedstawicieli outsider house’u. Wśród swoich największych inspiracji wymienia m.in. Sun Ra, Johna Cage’a, Karlheinza Stockhausena czy projekt Cris and Cosey. Przez wiele lat udzielał się jako radiowiec w stacji WNUR, w której promował wszelkie odmiany house’u rozmawiając m.in. z Daft Punk, Miss Kittin, Robertem Armanim czy Carlem Coxem. Na jego muzykę niewątpliwie wpływ miało także house’owe dziedzictwo Chicago, w którym mieszka. W swoich produkcjach wzbogaca je o wpływy industrialu, awangardowego jazzu i noise’u. Na koncie ma kilkadziesiąt wydawnictw które ukazywały się w barwach Rvng Intl., Morphine Records oraz jego własnej wytwórni.

Prins Thomas

Regularnie współpracuje z uwielbianym przez modne media zajmujące się alternatywą Lindstromem, a w jego wytwórni Full Pupp nagrywa niemniej lubiany Todd Terje. Sam Prins Thomas jest bardzo skromny i przyznaje, że gdyby nie zajmował się muzyką, mógłby zostać np. kucharzem. Jak na razie poza prowadzeniem wytwórni skupia się na występach DJ-skich i wydawaniu kolejnych albumów – ostatni, zatytułowany „Principe Del Norte” ukazał się kilka miesięcy temu. Płytę wypełnia ponad 90 minut rozimprowizowanej mieszanki house’u, dubu i ambientu ze sprytnie wplecionymi inspiracjami spacerockiem rodem z lat 70.

Niechęć

Po czterech latach od debiutu, grupa Niechęć powraca z nowym, imiennym albumem. Zmienił się skład, zmieniła się też muzyka – to nadal fuzja jazzu z rockiem, jednak bardziej odważna, chwilami agresywna, a przede wszystkim doskonale wyprodukowana. Kwintet świetnie łączy ze sobą jazzową swobodę i zdolność improwizacji z rockową energią i siłą rażenia. Z jednej strony ich twórczość udowadnia, że młoda polska scena jazzowa ma się świetnie, poszukuje i wciąż dostarcza nam nowych wrażeń, z drugiej w nagranych „na setkę” numerach słychać energię Zappy i innych jazzrockowych tuzów.

Dick4Dick

Grupa Dick4Dick nigdy nie oglądała się wstecz. Styl zespołu zmieniał się z płyty na płytę balansując pomiędzy przerysowanymi electro-rockowymi przebojami nabuzowanymi testosteronem, szaloną elektroniką, funkiem czy prostymi rockowymi piosenkami. Podobnie skład. Dawno temu, w 2009 roku Dicki zagrały rewelacyjny koncert na festiwalu Nowa Muzyka w Cieszynie. Teraz powracają z materiałem, który ma szansę przebić tamten legendarny występ. Nowy album (nagrany zresztą w prawie tym samym składzie co pierwsze dwie płyty) „tau Ceti e” to płyta stuprocentowo elektroniczna pełna długich transowych numerów, przy których trudno usiedzieć na miejscu. Przedsmak koncertowej odsłony nowego materiału mieliśmy już na dwóch koncertach z cyklu Before Tauron Nowa Muzyka. Pora na mocne uderzenie na plenerowej scenie.

Baaba Deluks

Zespół Baaba specjalizuje się w projektach specjalnych. Wspólnie z Gabą Kulką grał covery Iron Maiden, z Natalią Przybysz przerabiał kompozycje Krzytsztofa Komedy, a w 2013 roku odkopał nieznane przeboje polskiego bigbitu. Na tegorocznej edycji festiwalu Tauron Nowa Muzyka zaprezentuje się premierowo w wersji Deluks z rozszerzoną sekcją rytmiczną. Do Bartosza Webera, Tomasza Dudy, Jana Młynarskiego i Piotra Domagalskiego dołączą perkusiści Miłosz Pękała i Huber Zemler oraz artysta wizualny Wiktor Podgórski.

Sonar

Pod szyldem Sonar kryje się nowy projekt Łukasza Stachurko znanego przede wszystkim jako Sonar Soul. Po zeszłorocznym sukcesie projektu Rysy, który współtworzy, Stachurko do współpracy zaprosił perkusistę Rafała Dutkiewicza i debiutującą wokalistkę Lenę Osińską. Teksty do utworów napisał znany z Małych Miast i Kumki Olik Mateusz Holak, a na zatytułowanej „Pętla” płycie usłyszymy jeszcze kwartet smyczkowy, pianistę Artura Bogusławskiego oraz licznych gości. Całość ma być owocem fascynacji trip-hopem. Album ukaże się w barwach wytwórni U Know Me Records.

XI Festiwal Tauron Nowa Muzyka odbędzie się w dniach 18-21 sierpnia 2016 roku na terenie Muzeum Śląskiego i katowickiej Strefy Kultury.

KARNETY/BILETY:

Rodzaje karnetów/biletów:

4 Dniowy Karnet – brak

3 Dniowy Karnet – uprawnia do udziału w festiwalu w dniach:

18.08. – czwartek, 19.08 – piątek , 20.08 – sobota

2 Dniowy Karnet – uprawnia do udziału w festiwalu w dniach:

19.08 – piątek i 20.08 – sobota

Koncert zamknięcia – 21.08 – niedziela

Ceny karnetów/biletów:

4 Dniowe Karnety: brak

3 Dniowe Karnety: 300 PLN

2 Dniowe Karnety: 200 PLN / 230 PLN (od 01.03.) / 250 PLN (od 06.06.)

Koncert zamknięcia: 120, 140 PLN