Nowości z Unsounda

Ogłaszamy kolejnych artystów, którzy wystąpią na tegorocznej edycji krakowskiego święta innowacyjnej muzyki – Unsound Festival (13-20 października). Przypominamy, że motywem przewodnim tegorocznego festiwalu jest „Interference” – temat ten zgłębiać będzie wielu zaproszonych wykonawców.

Prócz zakłóceń, usterek i deformacji w sferze dźwięku, temat „Interference” objawi się również w postaci nowo nawiązanej współpracy między artystami.

Oren Ambarchi wraz z Sinfoniettą Cracovią zaprezentuje nową wersję jego słynnego dzieła „Knots”, udowadniając, jak wiele do wykonania na żywo może wnieść udział orkiestry. Za instrumenty perkusyjne odpowiadał będzie Joe Talia, a orkiestrę poprowadzi Eyvind Kang, który pracował dotychczas z Mike’iem Pattonem, Johnem Zornem czy Billem Frisellem, a także zaaranżował instrumenty smyczkowe na płycie „Monoliths and Dimensions” Sunn O))). Jednym z najbardziej ekscytujących wydarzeń specjalnych, które przewidzieliśmy na tegoroczną odsłonę festiwalu jest mariaż trzech kolegów z wytwórni Modern Love – Andy Stott i Demidke Stare wystąpią na żywo z wyjątkowym przedsięwzięciem, zatytułowanym „Eutectic”. Projekt powstał, i zostanie wykonany wyłącznie w oparciu o instrumenty analogowe, oraz – co najważniejsze – z myślą o motywie „Inteference”.

Wyjątkowym wydarzeniem będzie również koncert The Mulholland Free Clinic, „supergrupy” powołanej do życia z okazji Unsound. To połączenie Magic Mountain High i Reagenz – dwóch grup, do których należy Move D, a także Juju & Jordash oraz Jonaha Sharpa. To będzie wielki show w pełnym znaczeniu tego słowa – wypełniony swobodną, improwizowaną muzyką taneczną, opartą na nie-laptopowej elektronice.

Skoro mowa o programie klubowym, temat „Interference” podejmie Regis z projektem Necklace of bites, który ten pionier techno opisuje własnymi słowami jako „specjalna retrospektywa 20 lat działalności Regisa, pociętych i ułożonych w nowym porządku”.

Po raz pierwszy w Europie usłyszymy brzmienia z rewelacyjnej berlińsko-nowojorskiej wytwórni White Material Label: Young Male, Dj Richard i Galcher Lustwerk  zaprezentują swoje spojrzenie na techno i house. Pearson Sound z kolei wydał w ubiegłym roku serię znakomitych, różnorodnych płyt 12” – własnym sumptem i nakładem labelu Hessle Audio, którego jest współwłaścicielem.

W tegorocznym programie pojawi się również długo wyczekiwany koncert Forest Swords – zwiastujący nowy album, który ma ukazać się nakładem Tri Angle Records – moment wydaje się więc idealny. Na soundcloudzie artysty pojawił się świetnie przyjęty utwór „Thor’s Stone”. Zapowiada się nadzwyczajny live show.

Pete Swansown z legendarnego duetu Yellow Swans tworzy dźwięki z pogranicza techno i noise (których można posłuchać na płycie „Man With Potential” i EP-ce „Punk Authority”). Tego samego wieczoru wystąpi Robert Piotrowicz, który na swoim ostatnim albumie, „When Snakeboy Is Dying”, odszedł od typowego dla siebie brzmienia opartego na syntezatorze na rzecz subtelności i szerszego spektrum instrumentów.

Płyta „Innocence Is Kinky” Norweżki Jenny Hval jest odważnym wydawnictwem z terytoriów śmiało potraktowanego popu i rocka. Artystka podejmuje tematy polityki płci, seksualności i przemocy. Hval i jej zespół podbili nowojorską publiczność podczas Unsound New York 2012 – tym razem pora na Kraków.

INNODE to nowy projekt Stefana Németha (ex-RADIAN) z perkusistami Stevenem Hessem (Pan American, Locrian) i Bernhardem Breuerem (Elektro Guzzi). „Gridshifter”, ich debiut (ukazał się nakładem Mego) to zapis poszukiwań w świecie rytmu, hałasu, ciszy, instrumentów żywych i elektronicznych. Jesteśmy pewni, że koncert na Unsound 2013 będzie powalający.

Do programu dołącza wreszcie Stara Rzeka – polski projekt, który zebrał entuzjastyczne recenzje za „Cień chmury nad ukrytym polem” – album łączący drone, psychodelię, metal i folk o słowiańskim odcieniu.

Karnety tygodniowe i weekendowe będą dostępne w sprzedaży sieci Ticketpro już w najbliższy piątek, 21 czerwca. Upoważniają do wstępu na główne wydarzenia festiwalowe odpowiednio między 13 a 20 października i 17 a 20, a kosztują 260 i 210 zł. Radzimy zaopatrzyć się w nie jak najszybciej, ponieważ – jak wiemy z poprzednich edycji festiwalu – zostają szybko wyprzedane.

Karnety nie obejmują wstępu na niektóre wydarzenia dzienne, projekcje filmowe oraz „Sleep Concert” Roberta Richa – ze względu na bardzo ograniczoną ilość miejsc wydarzenie będzie dodatkowo biletowane. Ośmiogodzinny koncert rozpocznie się 16 października w Hotelu Forum o północy. Bilety w symbolicznej cenie 15 zł trafią do sprzedaży wraz z karnetami.

Podobne

Komentarze: