Na styku klasyki i elektroniki – C3 Festival

C3 Festival

W dniach 23 listopada – 3 grudnia w Gdańsku, Essen i Berlinie odbywać się będzie C3 Club Contemporary Classical Festival. Festiwal C3 prezentuje projekty muzyczne pojawiające się na styku gatunków oraz wynikające z tych poszukiwań nowe formy i zjawiska.

Na C3 usłyszymy muzykę współczesną inspirowaną elektroniczną muzyką klubową, jak również te zjawiska muzyczne, które tworzą szarą strefę pomiędzy gatunkami: współczesną muzyką poważną i muzyką elektroniczną. Ta strefa bywa często przestrzenią niezwykłej kreatywności i innowacyjności. Prezentując najnowsze idee muzyczne wydarzenie odgrywa niebagatelną rolę w łączeniu twórców i środowisk.

Muzyka przyszłości wyrasta pomiędzy salami koncertowymi filharmonii i klubem Berghain. Berliński festiwal C3 pokazuje, w jaki sposób awangarda muzyki popularnej i muzyka klasyczna zbliżają się do siebie… to jest muzyka przyszłości. Jeszcze nie nazwana. Ale z pewnością to ta twórczość będzie już niedługo opisywać naszą współczesność.” (Kai Müller, Tagesspiegel)
BILETY na wydarzenia w Gdańsku:

Dzień 1 – w przedsprzedaży 10 zł / w dniu koncertu 15 zł
Dzień 2 – w przedsprzedaży 15 zł / w dniu koncertu 20 zł
Dzień 3 – w przedsprzedaży 15 zł / w dniu koncertu 20 zł
Karnet na całość – w przedsprzedaży 30 zł / w dniu koncertu 45 zł

PROJEKT ZREALIZOWANO DZIĘKI WSPARCIU:
Die Kulturstiftung des Bundes
Stiftung Zollverein
Urzędu Miasta Gdańska
Goethe-Institut
Ministerstwa Spraw Zagranicznych Niemiec

ORGANIZATORZY
Organizator Festiwalu w Niemczech: Piranha Kultur GmbH www.piranhakultur.de
Organizator Festiwalu w Polsce: Stowarzyszenie A KuKu Sztuka www.akukusztuka.eu
Współpraca: Nadbałtyckie Centrum Kultury www.nck.org.pl
Dyrektorzy Artystyczni:
Edycja niemiecka | Berlin – Jennifer Dauterman | Essen – Fabian Lasarzik

Edycja polska | Michał Jacaszek
gdansk@c3festival.com www.c3festival.com

ARTYŚCI POLSKIEJ EDYCJI

Kai Schumacher

Na festiwalu C3, wirtuoz fortepianu i muzyk popowy Kai Schumacher, zaprezentuje unikalne połączenie współczesnej klasyki, techno, i jazzu, wykorzystując fortepian, toy-piano i elektronikę. Na program składają się utwory takich współczesnych kompozytorów jak Jacob R, Christopher Biggs, Keith Kirchoff, Gene Pritsker i Carolyn Yarnell. Kai Schumacher wykonuje głównie współczesne kompozycje amerykańskich kompozytorów. Na projekt Darling, I’m indeed useless to you – 12 Variations without Amanda Palmer ( 2009 r.) złożyło się 12 unikalnych kompozycji, reprezentujących różne gatunki od jazzu po awangardę. Dzięki współpracy z Filharmonią w Duisburgu artysta rozwija nowe formy prezentacji scenicznej, łącząc klasyczne i współczesne utwory z muzyką rockową i elektroniczną oraz wykorzystując oświetlenie sceniczne i instalacje wideo. Połączenie klasyki ze współczesnością jest w wykonaniu tego muzyka dobrze przemyślanym eksperymentem, który przyciąga młodą publiczność oraz zyskuje pozytywne opinie krytyków starszego pokolenia. Kai Schumacher to nie tylko popularyzator współczesnej i tradycyjnej muzyki klasycznej; jest także członkiem zespołu popowego Mobilée, w którym gra na syntezatorze.

Jacaszek & Silva Rerum

Michał Jacaszek, mieszkający w Gdańsku autor i producent muzyki elektroakustycznej, łączącej dźwięki preparowane elektronicznie z żywym instrumentarium. W jego muzyce słychać wpływy Henryka Mikołaja Góreckiego, Pawła Szymańskiego i Arvo Pärta. Jacaszek umiejętnie splata w jedną całość atmosferę filmowych ścieżek dźwiękowych z subtelnym, głębokim pięknem. Do tej pory artysta wydał 5 albumów solowych. O płycie Treny (Miasmah Records), Boomkat pisze: „… album tak porywająco piękny i osobisty, że słuchaliśmy go w olśnieniu przez całe 55 minut trwania… Subtelna szlachetność płyty jest niemal nie do zgłębienia przy jednorazowym przesłuchaniu, choć muzyka ta wywiera ogromne wrażenie od pierwszych dźwięków… jest to z pewnością twórczość o ogromnym znaczeniu, znacznie przewyższającym cokolwiek powstało w kręgu współczesnej muzyki klasycznej w ciągu ostatnich osiemnastu miesięcy… z pewnością jeden z najbardziej imponujących, mistycznych i zaskakujących albumów roku“. Jacaszek skomponował ostatnio muzykę do filmu Sala samobójców Jana Komasy. Koncertował w Wielkiej Brytanii, USA, Holandii, Belgii, Portugalii, Ukrainie, Szwecji, Słowacji i Niemczech oraz na najważniejszych festiwalach muzycznych w Polsce. Na festiwalu C3 zaprezentuje muzykę z najnowszego albumu Glimmer (Gostly International) z akompaniamentem klawesynu (Ignacym Wiśniewski) i klarnetu basowego (Andrzejem Wojciechowski), pojawią się też barokowe reinterpretacje muzyki z albumu Treny w wykonaniu kwartetu SILVA RERUM. www.jacaszek.com

SILVA RERUM tworzą: Danuta Zawada (skrzypce barokowe), Agnieszka Oszańca (wiolonczela barokowa), Małgorzata Skotnicka (klawesyn) oraz Maja Mirocha (flet barokowy) – absolwentki Akademii Muzycznej w Krakowie i Gdańsku, Konserwatorium w Amsterdamie, Królewskiego Konserwatorium w Brukseli – specjalizujące się w grze na instrumentach historycznych. W repertuarze zespołu znajdują się, obok dzieł barokowych i klasycznych, kompozycje współczesne przeznaczone na instrumenty historyczne, w tym utwory pisane specjalnie na zamówienie muzyków Silva Rerum.

Na festiwalu C3 zespół wykona na instrumentach historycznych barokowe reinterpretacje muzyki z albumu Treny Jacaszka oraz utwory z jego nowego albumu Glimmer.

Na Festiwalu C3 Sebastian Meissner (aka Klimek) i Kwartludium zaprezentują wspólny projekt zatytułowany Solid State Transmitters czyli reinterpretacje utworów zespołów skupionych wokół amerykańskiej wytwórni SST, takich jak Sonic Youth, Dinosaur Jr, czy Soundgarden.

Sebastian Meissner to artysta nowych mediów, który wykorzystuje dźwięk, film i fotografię, występując pod różnymi artystycznymi postaciami (Klimek, Open Source, Random Industries). W swojej twórczości podejmuje dialog ze miejskimi, społecznymi i kulturowymi kodami, przypadkowością, historycznymi przekazami i strategiami nawiązywania kontaktów. Wykorzystuje dźwięki preparowane elektronicznie, obrazy i filmy, które łączy z geograficznymi, historycznymi i politycznymi kontekstami – kluczem jego twórczości jest interakcja. Jego prace były prezentowane na wielu festiwalach oraz w instytucjach takich jak: Transmediale (Niemcy), Schirn Kunsthalle (Niemcy), Festiwal Kultury Żydowskiej (Polska), Sonar (Hiszpania), Mutek Festival (Kanada).

Kwartludium powstało w 2002 roku w Polsce, zespół tworzą Dagna Sadkowska (skrzypce), Michał Górczyński (klarnet, klarnet basowy), Paweł Nowicki (instrumenty perkusyjne) i Piotr Nowicki (fortepian). W repertuarze zespołu są zarówno utwory młodych kompozytorów, jak również twórców już uznanych, takich jak Stockhausen, Bergstroem-Nielsen, Cardew, Stark, Wolf, Rasmusen i Detoni. Kwartludium występowało na wielu festiwalach m.in. Warszawska Jesień oraz na festiwalu Unsound w Krakowie i Nowym Jorku.

Zeitkratzer

Zeitkratzer to jeden z najbardziej uznanych zespołów muzyki współczesnej w Niemczech. Artyści łączą klasyczną muzykę współczesną z popową awangardą, wykonując dzieła taki twórców jak Morton Feldman, John Tenney, Schönberg, Stockhausen i John Cage. Zeitkratzer (dosłowne tłum. „drapacz czasu”) to dwunastu muzyków skupionych wokół berlińskiego kompozytora i pianisty Reinholda Friedla Zespół reprezentuje autorskie podejście do muzyki współczesnej, ‚zrywając z okowami klasycznej notacji muzycznej’, podkreślając to co nowe. Współpraca z takim twórcami jak Lou Reed, Jim O’Rourke, Fennesz, Alvin Lucier, Terje Rypdhal, Keiji Haino czy Merzbow pozwoliła członkom zespołu rozwinąć umiejętności improwizacji oraz zaznajomić się takimi gatunkami muzycznymi jak elektronika, minimal, rock, pop, noise i folklor. Obok nagrań dla europejskich stacji radiowych (WDR, SWR, Ö1,…), zespół występował na międzynarodowych festiwalach oraz wydaje płyty we własnej wytwórni Zeitkratzer-Records. Występował w takich miejscach jak Volksbühne Berlin, Huddersfield, Maerzmusik, Donau Festival, Vienna Modern, Zagreb Biennale oraz wielu europejskich krajach – Hiszpanii, Węgrzech, Szwajcarii, Polsce, Włoszech i Norwegii.

Na Festiwalu C3 Zeitkratzer zaprezentuje program złożony z dwóch części: na pierwszą z nich składać się będą instrumentalne wersje utworów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, które powstało w 1957 roku jako jedna z pierwszych tego typu instytucji na świecie. W drugiej części zespół zaprezentuje kompozycje Terre’go Thaemlitza (aka DJ Spirnkles), muzyka i aktywisty ruchu gender, które łączą w sobie różne gatunki i formy muzyczne – elektro-akustyczne dźwięki generowane przez komputer, elementy deep house, digital jazz, ambient oraz skomponowane przez komputer neo-ekspresjonistyczne solowe partie pianina.

Hauschka

Na Festiwalu C3 Hauschka zaprezentuje materiał z ostatniego albumu Salon des Amateurs, w którym artysta wykorzystuje „preparowany” fortepian jako instrument perkusyjny oraz łączy jego dźwięk z minimalistycznym techno i house, perkusją i instrumentacją orkiestrową. Salon des Amateurs to muzyka nosząca silne wpływy kolońskiej sceny elektronicznej lat 90tych. Hauschka to pseudonim artysty pochodzącego z Düsseldorfu, Volkera Bertelmanna, który studiował grę na fortepianie przez 10 lat, a następnie poświęcił się eksploracji potencjału muzycznego fortepianu „preparowanego”. Wykorzystując taśmy Gaffa, folie kuchenne, zakrętki, piłki do ping-ponga, a nawet wibratory, umieszczone na strunach i młoteczkach instrumentu, artysta uzyskuje zaskakujące, często piękne dźwięki i wibracje, które odbiegają daleko od stereotypowych wyobrażeń na temat brzmienia fortepianu. Efekty tej pełnej pasji i zabawy eksploracji są muzycznie ożywcze i niekonwencjonalne. Berltelmann, choć wyrasta z akademickiej perfekcji, jakiej oczekuje się od pianisty, gra w sposób niezwykle ekspresyjny, pełny wpływów bardzo dalekich od klasycznego zachodnioeuropejskiego kanonu – takich jak współczesna elektronika czy indonezyjska muzyka gamelanowa. Jego interwencje zamieniają fortepian w instrument generujący w równym stopniu rytm jak i melodię.

Salon des Amateurs jest odważnym odejściem od dotychczasowych poszukiwań i zarazem ich logiczną kontynuacją. Jednocześnie naturalny i mechaniczny, pełen świetnie dobranych nawiązań do tak odległych stylów jak współczesna muzyka klasyczna i muzyka taneczna, album przepełniony jest poczuciem humoru, dźwiękową głębią, a jednocześnie instrumentacja daje poczucie wyważonej elegancji. www.myspace.com/hauschka
Moritz Eggert

Moritz Eggert zwany ‚niegrzecznym chłopcem’ wystąpi na Festiwalu C3 w Gdańsku z duetem Schraeng grającym na gitarach elektrycznych.

Moritz Eggert, pianista i kompozytor, urodzony w Heidelbergu w 1965 roku, jego kompozycje były wielokrotnie nagradzane – otrzymał między innymi nagrodę dla kompozytorów Salzburger Osterfestspiele, nagrodę Schneider-Schott, nagrodę ‚Ad Referendum’ w Montréalu, nagrodę dla młodych kompozytorów – Siemens Förderpreis oraz Zemlinsky Prize. Od 2003 jest członkiem Bayerische Akademie der Schönen Künste. W 1991 roku powołał, wspólnie z Sandeep Bhagwati, Festiwal ‚A*Devantgarde’ poświęcony nowym zjawiskom w muzyce. Jego twórczość i osoba są częstym tematem w mediach. W 2006 skomponował soccer oratorio oraz muzykę na uroczystość otwarcia Pucharu Świata FIFA w Niemczech. Jego operę The Snail (libretto i reżyseria Hans Heuenfels) prasa okrzyknęła ‚ochydną porno-operą’. Inne jego dzieło, opera Freax wywołała skandal wokół jej reżysera Christophera Schlingensiefa. Kolaż 22 oper Mozarta, stworzony dla Salzburger Festspiele (Oral Pole Mazy Brats – All Operas by Mozart) również wywołał kontrowersyjne reakcje. Eggert wywołał gorącą dyskusję, która toczy się już od kilku lat, na temat kondycji współczesnej muzyki – głównie jako autor bloga Bad Blog of Musick oraz poprzez publikacje prasowe. Jego ostatnie dzieło Bordellballade miało premierę na Kurt Weill Fest w 2010 roku. www.moritzeggert.de
Shraeng tworzą Frank Wingold i Ralph Beerkircher, duet gitar elektrycznych. Muzycy wykorzystują klasyczne techniki wykonawcze z jednoczesnym użyciem efektów i zniekształceń. Z pasją rozwijają swoje niecodzienne interpretacje, które traktują jednocześnie ze swobodą i precyzją wykonawczą. Brzmienie duetu jest bogate, niemal orkiestrowe, o dużej dynamice.

Na Festiwalu C3 duet zaprezentuje kompozycję Riff, którą Moritz Eggert skomponował specjalnie dla Shraeng.

Nemezis

Na Festiwalu C3 Nemezis wykona elektroniczną reinterpretację dzieł Pawła Mykietyna.

Paweł Mykietyn, kompozytor i klarnecista tworzy muzykę energetyczną, czasem agresywną, o przejrzystej strukturze. Artysta wykorzystuje harmonie dur i mol, wprowadza fragmenty tonalne, które oddzielają swobodne harmonicznie fragmenty. Mykietyn jest niemal modelowym przedstawicielem postmodernistycznego twórcy: pewny siebie, szukający inspiracji i materiałów we wszystkich możliwych źródłach. Studiował kompozycję na Akademii Muzycznej w Warszawie. Utwór 3 dla 13 skpomonowany dla 13 muzyków w 1994 roku oraz Epifora/Epiphora (1996) otrzymały Pierwszą Nagrodę dla Młodych Kompozytorów na Międzynarodowym Spotkaniu Kompozytorów UNESCO. Karierę rozpoczął w młodym wieku – był jeszcze studentem, gdy jego kompozycja La Starda została zaprezentowana na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień“. Jego kolejne prace również miały premierowe wykonania na tym prestiżowym festiwalu muzycznym, w tym Koncert na pianino i orkiestrę (1997), Commencement de siecle (1997), Sonety Szekspira (2000) oraz opera Ignorant i szaleniec (2001).

Zespół Nemezis powstał z inicjatywy Łukasza Pawlaka w 1996 roku. W 2001 ukazał się debiutancki album Whispers from behind the window, który otrzymał bardzo dobre recenzje. We współpracy z alternatywnym teatrem Suka Off powstał interdyscyplinarny projekt In Between łączący muzykę, teatr i sztuki wizualne. Aktualnie Nemezis przygotowuje nowy album we współpracy z Pawłem Mykietynem, który będzie kolażem utworów Mykietyna na orkiestrę i wiolonczelę oraz industrialno-ambientowych dźwięków. Muzyce towarzyszyć będą wizualizacje Malwiny de Brade.

Dziennikarka muzyczna, twórczyni 80bpm.net. Współpracuje między innymi z portalami Onet.pl i Noisey.

Podobne

Komentarze: