Jesień pod znakiem urodzin Hipnozy

10-lecie Hipnozy

Obchody 10-lecia katowickiego Jazzclubu Hipnoza, które zakończy wielki finał w lutym przyszłego roku, nie tracą na atrakcyjności. Przedstawiamy kolejne koncertowe propozycje tego miejsca na najbliższy miesiąc.

Na weekend 15-16 października zapraszamy na występy dwóch interesujących wykonawców:

15 października, godz. 20:00
JASON KAO HWANG/ EDGE (cykl jaZZ i okolice)

Zaylor Ho Bynum – kornet/flugelhorn
Andrew Drury – perkusja
Ken Filiano – kontrabas
Jason Kao Hwang – skrzypce, altówka, kompozytor

UWAGA! Bezpośrednio po koncercie zapraszamy na spotkanie z artystami, którzy
opowiedzą o swoich muzycznych inspiracjach.

EDGE czyli kwartet Jasona Kao Hwanga jest mocno osadzony w wielkomiejskim klimacie
Nowego Jorku. EDGE splata przeszłość i przyszłość w muzycznych opowieściach o
blaskach i cieniach życia. Ich instrumenty, pobrzmiewające niekiedy ludzkimi i zwierzęcymi
odgłosami, zgłębiają muzycznie rozmaite historie, kultury i gatunki. Ich pierwsza płyta, „Edge”(2006, Asian Improv Records) uplasowała się na 14 miejscu listy przebojów radia CMJ,
natomiast „Stories Before Within” (2008, Innova Records) w marcu zajęła 9 miejsce. „Stories”
został wybrany jako jednen z dziesięciu najlepszych albumów 2008 roku przez Coda
Magazine i All About Jazz. Trzeci album, „Crossroads Unseen” (Euonymus) jest właśnie
przygotowywany, a ukaże się na jesieni 2011 roku. Trasa po Polsce będzie promowała ten najnowszy album.

Jason Kao Hwang (ur. 1957) amerykański skrzypek i kompozytor. Hwang koncentruje się
głównie na jazzie, muzyce ilustracyjnej i nowej muzyce improwizowanej. Jest szczególnie
zainteresowany projektami międzykulturowymi. Amerykański skrzypek chińskiego
pochodzenia aktywnie uczestniczy w ruchu Asian – American Jazz. Jason Kao Hwang
współpracował z takimi muzykami jak: Anthony Braxton, David Murray, Butch Morris,
William Parker, Fred Hopkins, Milford Graves, Billy Bang, Ushio Torikai, Henry Threadgill,
Reggie Workman, Steve Swell, Diedre Murray, Leroy Jenkins, Vladimir Tarasov, Bill
Laswell i Ken McIntyre Makanda . Hwang jest członkiem-założycielem Far East Side Band,
międzykulturowego zespołu łączy chińskie, koreańskie, japońskie i amerykańskie tradycje
muzyczne. Skomponował muzykę do wielu filmów, między innymi jest współtwórcą muzyki
do obrazu Martina Scorsese – Kundun. Jest kompozytorem opery kameralnej The Floating
Box: A Story w Chinatown, która miała swoją premierę w 2001 roku. Był też solistą w
obsadzie broadwayowskiej produkcji pery Madame Butterfly. Skrzypek nagrywał dla wytwórni
płytowej Axiom , Celluloid, Columbia, Enja, FMP, New World Records. Prestiżowy Down Beat
Magazine w swojej dorocznej ankiecie krytyków muzycznych – 2011 Downbeat Critics Poll,
uznał talent Jasona Kao Hwang za Rising Star on the Violin.

Taylor Ho Bynum (ur. 1975) amerykański kornecista i trębacz, kompozytor, lider zespołu
oraz interdyscyplinarny współpracownik artystów tańca, filmu i teatru. Jest także wykładowcą
w CalArts, New England Conservatory i Vancouver Creative Music Institute. Dziennikarze
muzyczni uważają go za jednego z najbardziej ekscytujących postaci młodego pokolenia
amerykańskiego jazzu. Taylor Ho Bynum jest też wiceprezesem, organizatorem i kuratorem
FONT – Festival Of New Trumpet [http://fontmusic.org/] założonego przez Dave Douglasa
a mającego na celu gromadzenie czynnych muzyków, studentów i słuchaczy w szerokim
zakresie działalności twórczej z udziałem trąbki. Opiniotwórczy Downbeat Magazine uznał
Taylora Ho Bynum za wschodzącą gwiazdę trąbki – Rising Trumpet Star w 2008, 2009 i 2010
roku w dorocznej ankiecie krytyków i jednym z „25 trębaczy ważnych dla przyszłości” muzyki
improwizowanej. Przez ostatnie 10 lat Taylor Ho Bynum był ważnym współpracownikiem dla
Anthony Braxton’a, Myra Melford, Tyhsawn’a Sorey’a, Cecil’a Taylor’a, Bill’a Dixon’a, Mary
Halvorson, Thomas’a Fujiwar’y, Jessiki Pavone, Nate Wooley’a, Dave’a Douglas’a oraz wielu
kreatywnych artystów przyczyniających się do rozwoju muzyki improwizowanej.

Kenneth S. Filiano (ur. 1952) amerykański kontrabasista jazzowy.

Andrew Drury – amerykański perkusista, kompozytor, improwizator i pedagog. Uczeń
legendarnego perkusisty Eda Blackwella.

Organizator:
Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek

Partnerzy:
Biuro ESK Katowice 2016
JazzClub Hipnoza

Bilety: 25 pln
Bilety do nabycia:
– Jazz Clubie Hipnoza
– bileteria Ticketportal – budynek CKK
– www.ticketpro.pl
– www.ticketportal.pl
– rezerwacje: Biuro Organizacji Widowni, tel. 32 609 03 32/ 32, e-mail: bow@ck.art.pl

16 października, godz. 20:00

TAYLOR MCFERRIN ( Brainfeeder, USA )

Taylor McFerrin, nowojorczyk, którego Broken Vibes okazało się jednym z największych
objawień ostatniej dekady, pokazując, jak z klasycznych jazzowo-soulowych kawałków,
stworzyć całkowicie współczesną muzykę, pełną zapętlonych sampli, połamanych rytmów i
beat boxingu, w którym McFerrin dorównuje najlepszym hip-hopowcom. Wszystko to okazało
się idealnym przepisem na sukces, o którym świadczyć może stała obecność jego utworów w
audycjach najbardziej wpływowych angielskich DJ-ów prezentujących muzykę z pogranicza
jazzu i współczesnych brzmień oraz koncerty u boku takich gwiazd jak The Roots, Erykah
Badu czy Talib Kweli. Jego występy to porywający one man show, podczas którego zlepia na
żywo dźwięki generowane z samplerów, sekwencerów i komputerów z brzmieniem żywych
instrumentów oraz głosem modyfikowanym na dziesiątki sposobów, tworząc fascynujące widowisko, które będziecie mogli zobaczyć w Jazz Clubie Hipnoza już 16 października.

Bilety: 30 pln
Bilety do nabycia:
– Jazz Clubie Hipnoza
– bileteria Ticketportal – budynek CKK
– www.ticketpro.pl
– www.ticketportal.pl

Kolejne niedziele zapowiadają się równie obiecująco:

23 października, godz. 20:00

NOSTALGIA 77 SEPTET LIVE

James Allsopp – reeds
Mathew Bourne- keys
Benedic Lamdin – guitar
Josa Peit – voice
Riaan Vosloo – bass
Fulvio Sigurta – trumpet
Tim Giles – drums

Prawdziwa legenda współczesnego jazzu – Ben Lamdin, znany jako Nostalgia 77. Jeden z
najbardziej wpływowych twórców nu-jazzu pojawi się w Hipnozie 23 października, prezentując
w 7 osobowym składzie materiał ze swego najnowszego, tegorocznego albumu – The
Sleepwalkers Society, którym powrócił do swoich jazzowych korzeni. Wydawany przez
zasłużoną wytwórnię Tru Toughts od 9 lat grając zarówno jako solista i DJ, jak i ze swoimi zespołami – Nostalgia 77 Octet, Nostalgia 77 Septet – zaciera wszelkie granice pomiędzy jazzem spod znaku fusion, kojarzącym się z najbardziej monumentalnymi dokonaniami
Milesa Davisa, żywiołową improwizacją, a muzyką taneczną. Grając DJ-skie sety sięga po
zapomniane nagrania z lat 70-tych, wyciągając z nich najciekawsze brzmienia i przetwarzając
je w porywające kompozycje, pełne połamanych rytmów i zaskakujących, awangardowych
rozwiązań, które nigdy jednak nie tracą swojej olbrzymiej przebojowości. Doceniany zarówno
za bezkompromisowość, jak i za olbrzymią wrażliwość muzyczną, Lamdin wciąż pokazuje, że
jazz jest muzyką zdolną porwać nawet najbardziej opornych słuchaczy – o czym będziecie się
mogli przekonać w niedzielę, 23 października, odwiedzając Jazz Club Hipnoza.

Bilety: 40 pln
Bilety do nabycia:
– Jazz Clubie Hipnoza
– bileteria Ticketportal – budynek CKK
– www.ticketpro.pl
– www.ticketportal.pl

30 października, godz. 20:00

SUBMOTION ORCHESTRA

Ruby Wood (głos),
Simon Beddoe (trąbką),
Taz Modi (klawisze),
Chris Hargreaves (bas),
Danny Templeman (perkusja),
Dom Howard (FX/Production/Engineer)
Tommy Evans (bębny)

GODZINA: 20:00

Submotion Orchestra to na muzycznej scenie nazwa świeża, choć polskiemu słuchaczowi
od początku kojarzy się doskonale – wokalistka grupy Ruby Wood dała się bowiem poznać
ze świetnej strony jako główny głos podczas niedawnej polskiej trasy Bonobo. W Submotion
znajduje wsparcie doskonałych muzyków z jazzowymi inklinacjami. “The Finest Hour” to wspaniały debiut i mocna konkurencja dla Bonobo czy The Cinematic Orchestra.
Pochodzący z Leeds siedmioosobowy zespół debiutuje płytą “Finest Hour”, wysmakowaną
fuzją melancholijnego downtempo, soulowej głębi pod patronatem Marvina Gaye’a ,
jazzujących odniesień i delikatnego dubstepowego producenckiego szlifu. Krążek
Brytyjczyków zachwyca wszechstronnością odniesień – to album, który od pierwszego
przesłuchania brzmi jak doskonale znany klasyk.
Co nieczęste, instrumentalną wirtuozerię Submotion Orchestra potrafią połączyć z doskonałym
brzmieniem – ciepłym, a jednocześnie bardzo “deep”. Do tego dochodzi unikalny wokal Ruby
– gdzieś na przecięciu Sade (marzycielsko rozleniwione “Perfection”) i Tracy Thorn (wystarczy posłuchać pięknego “Suffer Not”). “Finest Hours” to debiut niezwykle dojrzały – album,który godzi popowy wdzięk i klimatyczność, z aranżacyjnym bogactwem (pianino, głębokie
basy i piękna trąbka), nowoczesnymi rozwiązaniami rytmicznymi i producenckim kunsztem.
Piękne wokale Ruby i doskonałe instrumentalne partie czasem cudownie wybrzmiewają
w niemal dubowej przestrzeni, (“Angel Eyes” czy utwór tytułowy) jednak grupa potrafi też
fantastycznie “odlecieć” w błyskotliwe jazzujące pasaże przypominające najlepsze momenty
The Cinematic Orchestra ( “Pop And Lock” czy “Secrets”) lub zagrać taneczny nu-jazz spod
znaku Jazzanova (“Always”).
Nic dziwnego, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zespół zdobył doskonałą reputację zarówno
w środowiskach fanów muzyki tanecznej jak i miłośników głębokiego soulu i nowego jazzu.
W studio jak i na scenie Submotion Orchestra to niezwykle sprawny 7-osobowy zespół
zachwycający scenicznym zgraniem i muzyczną wyobraźnią. Nie przypadkiem zamykający
album kawałek zatytułowano “Perfection”.
Grupa szczyci się wsparciem Gillesa Pettersona – gwiazdy BBC1 i jednego z najważniejszych
animatorów nowobrzmieniowej sceny, który zachwycił się Orkiestrą gdy usłyszał piosenki
z “Finest Hour”. Ich nagranie “All Yours” – piękna piosenka okraszona świetną partią trąbki – trafiło też na wydawnictwo Petersona z cyklu kompilacji “Brownswood Bubblers”, który pomógł w wypromowaniu m.in. Flying Lotus czy Jamiego Woona.

Bilety: 35 pln
Bilety do nabycia:
– Jazz Clubie Hipnoza
– bileteria Ticketportal – budynek CKK
– www.ticketpro.pl
– www.ticketportal.pl

Rafał Maćkowski

Podobne

Komentarze: