WEFCON na MAXa

wefconJednym z ważnych elementów listopadowego WEFCONu będzie spotkanie warsztatowe poświęcone środowiskom programistycznym w rodzaju MAX/MSP.

Małe wprowadzenie do warsztatów MAX/MSP zapowiedzianych na tegoroczny WEFCON i prowadzonych przez Pawła Janickiego.

Czym jest Max?

Max to jedna z bardziej enigmatycznych aplikacji, a właściwie języków programowania ( visual programming language ). Stosunkowo mało popularna w Polsce, chociaż stosowana i nawet nauczana na niektórych uczelniach. Aplikacja została stworzona przez Prof. Millera Puckete w legendarnym IRCAM na początku lat 80tych, modyfikowana kilkukrotnie, a później skomercjalizowana. W latach 90tych Miller Puckette opracował nową wersje własnego środowiska o podobnych możliwościach pod nazwą Pure Data. Zasadnicza różnica dotyczy w tym przypadku formy dystrybucji. Pd jest darmową, open-source’ową aplikacją. Max/MSP komercyjną.

Ostateczna znana i dostępna wersja MAX z nakładką MSP została opracowana i rozszerzona w latach 90tych przez Davida Zicarelli, Który od 1997 dystrybuuje ją z pomocą własnej firmy Cycling’74.

Dzisiejszy Max jest złożonym środowiskiem modularnym, dającym ogromne możliwości kreatywne w przetwarzaniu sygnału audio, z pomocą nakładki MSP Jitter, także wideo. Max współpracuje z protokołem Midi, umożliwia wykorzystanie szeregu gotowych i DIY modułów detekcji ruchu, dźwięku, bądź innych czujników pozwalających na wprowadzanie i przetwarzanie dynamicznych danych i wykorzystywania ich do sterowania procesami zachodzącymi w patchach napisanych dla Max’a.

W ostaniach miesiącach

MAX przeszedł gruntowną modernizację na czym skorzystał interfejs MAX’a, dotychczas ascetyczny. Rozwinięta została również niezwykle ważna współpraca z niemiecką firmą Ableton, która zaowocowała stworzeniem zespołu developerskiego opracowującego produkt MAX for LIVE, służący mówiąc najogólniej, do otwarcia możliwości edycyjnych kultowego sekwencera Abletone Live. Możliwości te dotyczyć mają zarówno tworzenia sub aplikacji jak i przeprogramowania kontrolerów midi współpracujących z Live’em.

(więcej: http://www.cycling74.com/story/2009/8/21/1553/23441 )

Zarówno historia Max’a jak i ilość doskonałych i zróżnicowanych projektów interaktywnych realizowanych z jego pomocą spowodowały, że funkcjonuje on jako nieoficjalny standard wśród artystów multimedialnych i muzyków eksperymentalnych, zwłaszcza z USA.

Dodam na końcu, że podobne warsztaty są nie tylko cholernie drogie, ale także niezwykle rzadkie w tej części Europy. Ten wyjątkowy warsztat, będący elementem otwartej formuły WEF i WEFCONu jest dla Was, należy jednak potwierdzić uczestnictwo. Efekty uczestnictwa zależą już wyłącznie od Was samych…

Kolejne informacje wkrótce…

O maxie poczytajcie:

http://www.cycling74.com/twiki/bin/view/FAQs/MaxMSPHistory#Where_did_MaxMSP_come_from
http://en.wikipedia.org/wiki/Max_(software)

MAX for Live
http://www.ableton.com/maxforlive

inne
http://www.cycling74.com/

Bezpłatna Książka Millera Puckette dostępna do pobrania
„The Theory and Technique of Electronic Music”

http://crca.ucsd.edu/~msp/techniques/latest/book.pd

więcej http://www.wef.pl/index.php?zz=2&id=902

Dziennikarka muzyczna, twórczyni 80bpm.net. Współpracuje między innymi z portalami Onet.pl i Noisey.
Komentarze: