All About Freedom Festival, organizowany przez Europejskie Centrum Solidarności z Gdańska, to jedyny w Polsce festiwal idei – idei wolności. Tegoroczne, trzecie już, spotkania z filmem, muzyką, teatrem odbywać się będą pod hasłem (R)EWOLUCJE WOLNOŚCI. Na trzecią edycje AAFF zapraszamy do Trójmiasta w dniach 10-22 listopada.
All About Freedom Festival to cykliczne, interdyscyplinarne wydarzenie kulturalno-artystyczne, prowokujące do rozmowy na temat różnych wymiarów wolności, a także na temat jej granic. Publiczność będzie mogła przekonać się, jak wielogłosowy może być to dialog i, że pragnienie swobody, jakie odczuwają ludzie na całym świecie, niezależne jest od miejsca zamieszkania, koloru skóry, wyznania czy poglądów. Niezmienna jest chęć artystów do podjęcia wyzwania, przełożenia własnej ekspresji wolności na język muzyki, filmu czy teatru, dlatego podczas tegorocznego festiwalu przedstawione zostaną rozmaite formy przekazu o wolności.
Tegoroczna, trzecia edycja festiwalu AAFF to kompozycja wyjątkowa, oryginalna i unikalna na skalę kraju. W programie projektu znalazły się filmy, muzyka oraz spektakle teatralne cieszące się międzynarodową sławą. Całość dopełnią debaty, warsztaty i spotkania z gośćmi festiwalu.
Maciej Zięba OP, Dyrektor Europejskiego Centrum Solidarności
ARTYSTYCZNE FORMY PRZEKAZU
* FILM
W ramach Festiwalu, w części filmowej zaprezentowanych zostanie 30. najnowszych produkcji z całego świata, w tym 20 fabuł i 10 dokumentów. Większość z nich w Trójmieście będzie miała swoją polską premierę! Poza projekcjami filmowymi odbędą się też spotkania i panele dyskusyjne z twórcami filmów oraz osobistościami świata kultury i mediów. Dzięki współpracy z kluczowymi dystrybutorami, w Trójmieście pokazane zostaną filmy, które aktualnie wyświetlane są w Europie, USA i Kanadzie.
* MUZYKA
All About Freedom Fetsival to także liczne koncerty, m.in. multimedialny projekt L.U.C’a „39/89 – Zrozumieć Polskę” oraz koncert pod nazwą „Muzyka moja wolność”, podczas którego wystąpią zespoły europejskiej oraz polskiej sceny niezależnej i alternatywnej: Speech Debelle (UK) (laureatka Mercury Prize 2009), Wildbirds & Peacedrums (SWE) oraz BIFF (PL).
* TEATR
Nowością 3. edycji festiwalu będą przedstawienia teatralne. Publiczność będzie miała okazję podziwiać m.in. „Panią z Birmy” w reżyserii Anny Smolar (z Grażyną Barszczewską) oraz „Sprawę Dantona” w reżyserii Jana Klaty.
* DEBATA O WOLNOŚCI
W trakcie Festiwalu odbędzie się też debata, podczas której przeanalizowane zostanie znaczenie wolności w kontekście uniwersalnym i historycznym – w kontekście historii Polski, Europy i świata.
* FOTOGRAFIA
W ramach 3. AAFF zaprezentowana zostanie wystawa „Nowa Europa -PHOTO4FREEDOM”, której motywem przewodnim są warstwy pamięci – ślady, jakie dawny system zostawił po sobie w krajobrazie oraz mentalności społeczeństw Europy Środkowo-Wschodniej. Poprzez ten projekt organizatorzy chcą sprowokować dialog na temat kondycji krajów Europy Środkowo-Wschodniej w dwadzieścia lat po demontażu systemu komunistycznego.
Nie ma jeszcze w Polsce tradycji świętowania tego dnia, dlatego czujemy, że jako Europejskie Centrum Solidarności mamy moralny obowiązek zapoczątkowania tej tradycji. ECS chce temu świętu nadać nowoczesny, uniwersalny i równocześnie optymistyczny wymiar – dodaje Maciej Zięba OP.
www.ecs.gda.pl
www.aaff.pl
MUZYKA NA ALL ABOUT FREEDOM
KONCERT: 39/89 Zrozumieć Polskę
39/89 Zrozumieć Polskę to projekt L.U.C.-a. Razem z nim na koncercie 11 listopada 2009 roku wystąpią: Zbigniew Namysłowski, Leszek Możdżer, Michał Urbaniak.
Koncert odbędzie się w Kinie Neptun w Gdańsku.
Bilety:
45 zł (przedsprzedaż)
20 zł – balkon (przedsprzedaż)
www.eventim.pl
W związku z 70. rocznicą wybuchu II Wojny Światowej i 20. rocznicą uzyskania suwerenności przez Polskę L.U.C, producent i kompozytor przygotował projekt muzyczny, który pozwala nam w zupełnie nowy sposób odkryć i przeżyć podróż przez pięćdziesięcioletnią walkę z totalitaryzmem z lat ’39 – ‘89. Projekt ten jest pierwszym etapem tworzenia pełnometrażowego filmu muzyczno-dokumentalnego pod patronatem Ministerstwa Kultury. Oto niezwykła dźwiękowa opowieść o jednej z największych niesprawiedliwości, a zarazem o jednym z najbardziej znaczących zwycięstw w dziejach Europy – powstaniu SOLIDARNOŚCI. Podroż przez piekielne półwiecze (‘39-‘89) z perspektywy wyjątkowego bohatera tych wydarzeń – jakim byliśmy MY – POLACY. Nie chodzi tu tylko o martyrologię i wstrząsające fakty, ale przede wszystkim o heroizm i solidarność społeczeństwa, które poddane tak wysublimowanym technikom jak eksterminacja inteligencji, skłócanie, podżeganie i fałszowanie historii – PRZETRWAŁO I ZWYCIEŻYŁO. To upamiętnienie nieustępliwej, czasem wręcz absurdalnej walki o wolność, zakończonej ostatecznym zwycięstwem w roku 1989. Żonglujący emocjami obraz odwiecznej batalii dobra ze złem, złamany czasem absurdalnymi akcentami PRL-owskiej rzeczywistości. W projekcie znajdą się „skreczowane” – przez docenionego już w Europie Dawida Szczęsnego – wypowiedzi historyczne takich postaci jak Beck, Hitler, Stalin, Churchill, Roosevelt, Gomułka, Gierek czy Jaruzelski. To m.in. dzięki ich wypowiedziom i autentycznym odgłosom, udostępnionym nam przez Archiwum Polskiego Radia, przy minimalnym świetle scenicznym, zabierzemy audytorium w niezapomnianą podróż w czasie. L.U.C jako wyjątkowy artysta, obserwator i komentator rzeczywistości, myślący kategoriami połączonego obrazu, słowa i dźwięku poprzez swoje dotychczasowe dzieła, jest gwarantem najwyższego poziomu merytorycznego projektu i ponadczasowych walorów artystycznych.
20 listopada 2009 – koncert Speech Debelle (UK), Wildbirds & Peacedrums (SWE) oraz BIFF (PL)
Miejsce: Centrum STOCZNIA
Bilety: 45 zł (przedsprzedaż)
BiFF – polski zespół grający muzykę alternatywną, w skład którego wchodzą: znany duet Hrabia Fochmann i Ania Brachaczek, jak się ich określa – najlepsza sekcja rytmiczna kraju, czyli basista Michael Pfeif i perkusista Jarek Kozłowski (wszyscy niegdyś związani z grupą Pogodno) oraz Piotr “Bojkot” Drążkiewicz grający na keyboardzie. Brzmią rockowo, bigbeatowo, tanecznie, czasem glamrockowo. Oniryczny wokal Ani i słodkie melodie w połączeniu z ironicznymi tekstami i rock’n’rollową energią tworzą coś, co sam zespół nazywa onirycznym punkiem. We wrześniu BiFF wydaje swój pełnometrażowym krążek „Ano”, który wydaje się idealną pozycją dla tych, którym brakuje piosenek o miłości pisanych nie wprost. Album adresowany jest do fanów energicznych walców i powłóczystych piosenek miłosnych w klimatach alternatywnego rocka i ambitnego popu. „Ano” to nieodrodne dziecko muzyków z obozu Pogodno. Teksty skażone absurdalnym poczuciem humoru, połamaną grą słów i życiowymi opowieściami dla rozmarzonych i natchnionych chłopców i nieodpowiedzialnych, acz równie natchnionych dziewcząt. Tekst do jednej z piosenek na ich pierwszy longplay napisała najgłośniejsza pisarka młodego pokolenia Dorota Masłowska.
Wildbirds & Peacedrums – szwedzki duet wokalno-perkusyjny, wschodząca gwiazda sceny alternatywnej. Ich debiut “Heartcore” okrzyknięto jedną z 10 najlepszych płyt 2008 roku, a najnowsza płyta “Snake”(The Leaf Label, 2009) zbiera pochlebne recenzje. Za nazwą Wildbirds & Peacedrums kryją się: charyzmatyczna wokalistka Mariam Wallentin i perkusista Andreas Werliin. Duet tworzy wspólnie niezwykłą mieszankę popu, pierwotnego bluesa i soulu. “Niepowstrzymany i ekspresyjny, przyprawiający o gęsią skórkę głos Mariam Wallentins plasuje się gdzieś pomiędzy Bessie Smith i Mary Margaret O’Hara, towarzyszy mu perkusyjna gra Andreasa, oszczędna, ale pełna energii i efektowna” – napisał na okładce albumu jego wydawca.
Speech Debelle – laureatka prestiżowej Mercury Prize, dla której zamknięcie w szufladce hip-hop jest mocno krzywdzące. Gdyby Lauren Hill dorastała na brytyjskim blokowisku, Lady Sovereign była mniej zadziorna, a Roots Manuva urodził się dziewczynką, z pewnością rapowaliby jak Speech Debelle – nowa twarz przeżywającej renesans wytwórni Ninja Tune. Na jej debiutanckim albumie afroamerykańskie ciepło spotyka europejską melancholię. Partie skrzypiec i folkowe motywy tworzą spójną całość z jazzującym, funkowym podkładem. Debelle delikatnym, dziewczęcym głosem opowiada o trudnym dzieciństwie bez ojca i bolesnych rozstaniach z kochanymi osobami. Artystka sama siebie nazywa nie wokalistką czy piosenkarką, ale MC, a dla MC treść ma ogromne znaczenie. Ta płyta to jej autoterapia, dziennik mieszkanki wielkiej metropolii. Dla Brytyjki rap jest punktem wyjścia, zasadniczym budulcem, do którego dodaje jazz, trip-hop, elektronikę, tworząc szalenie treściwe, intrygujące kompozycje. Każdy z utworów jest wielowymiarowy, bogaty aranżacyjnie, nieprzewidywalny. Nie ma mowy o tradycyjnych zwrotkowo-refrenowych strukturach, nie są to jednak wydumane propozycje. Dużo tu akustycznych dźwięków, delikatnych pasaży, najzwyczajniej pięknych fragmentów, które są rzadkością wśród raperów obojga płci. Hip-hop w wykonaniu Speech Debelle nie jest ostry, agresywny, lecz miękki i na swój sposób bardzo dziewczęcy.