Miasto Szczecin po raz kolejny stanie się areną międzynarodowego, kulturotwórczego i nowatorskiego festiwalu o dużym „polu rażenia”, z wartościowymi wykonawcami prezentującymi szerokie spektrum nowoczesnych trendów muzycznych oraz pionierów poszczególnych gatunków. Festiwal Boogie Brain rusza już 17 lipca.
W ciągu dwóch dni na ogromnej scenie Amfiteatru (Teatr Letni) usłyszymy dźwięki z pogranicza brzmień dubstep łączących w sobie energię londyńskiej ulicy i jamajskiego soundsystemu, futurystyczny, dancefloorowy jazz okraszony najlepszymi wokalizami, house z przemożnym wpływem muzyki funk i soul, broken beat/west london sound, organiczne, korzenne reggae oraz pionierów i legendy stylu drum’n’bass – jednego z najbardziej wpływowych muzycznych “wynalazków” z Wielkiej Brytanii, a także, co jest bezprecedensowym wydarzeniem w Polsce, Roya Ayers’a, inspirującego kilka generacji artystów. Oprócz działań stricte muzycznych, w ramach “Boogie Brain”, realizowane będą projekty towarzyszące: koncert “Jazz na Betonowcu”, społeczny projekt “Młodzi Aktywni / Active Minds” oraz sentymentalna podróż do fascynującego Szczecina lat 60-tych XX wieku w projekcie “Chłopcy z Sorrento”.
Ceny biletów na II edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Boogie Brain” kształtują się następująco:
KARNET DWUDNIOWY: (do 16.06) 50 PLN (do 16.07) 60 PLN (w dniu festiwalu) 70 PLN
BILET NA PIĄTEK 17.07.09 (do 16.06) 30 PLN (do 16.07) 40 PLN (w dniu festiwalu) 50 PLN
BILET NA SOBOTĘ 18.07.09 (do 16.06) 30 PLN (do 16.07) 40 PLN (do 16.07) 50 PLN
Bilety do nabycia od maja 2009 roku w punktach sprzedaży sieci Ticketpro, na stronie www.ticketpro.pl oraz w biurze festiwalowym przy ul. Bogusława 48 (Deptak) w Szczecinie.
W tym roku festiwal Boogie Brain odwiedzą następujący artyści:
SABBIA (ROS) & J. MAZURKIEWICZ LIVE
Historia Rosa, którego często określa się współtwórcą sceny drum and bass w Polsce ma swoje źródło we Włoszech. tam na przełomie lat 80. i 90. totalnie zainfekował się muzyką klubową. Po powrocie w 1995, nawiązał współpracę z legendarnym warszawskim klubem Blue Velvet. W tym samym czasie działał też w pierwszym w Polsce sklepie winylowym Analog Record Shop. Potem sam otworzył sklep z czarnymi plackami – nieistniejący już Addiction w Gdyni.
W 1999 roku powołał do życia projekt o nazwie Sabbia Kru – występował razem z Mc Rdw, scratcherem Centem i Dominikiem Trębskim (trąbka). Od 2004 roku Sabbia jest już tylko projektem producenckim współpracującym z muzykami i wokalistami.
www.myspace.com/rossabbia
www.myspace.com/jacekbobass
EASTWEST ROCKERS
Jedna z czołowych krajowych ekip infekująca sceny pomiędzy Odrą a Bugiem rasowym karaibskim brzmieniem. Istnieją już pięć lat, na koncie mają dwa albumy (Ciężkie czasy – 2006) i (Jedyna broń – 2008) oraz setki koncertów, w tym na największych festiwalach w Polsce i za granicami naszego pięknego kraju. W projekt EWR zaangażowane są trzy osoby: Cheeba, Grizzli i Ras Luta. Na co dzień można spotkać ich przede wszystkim w Opolu, Wrocławiu i Krakowie, gdzie poza wspólnym graniem zaangażowani są w promocję karaibskiej muzyki (koncerty z Jamalem, udział w hip hopowych projektach, organizacja imprez ragga jungle). Ich sceniczne występy to erupcja charyzmy, indywidualizmu i szczerości. Od świeżego dancehallu i klasycznego reggae po hip hop i r’n’b w ulicznym, jamajsko-polskim stylu. Krótko mówiąc: straight slavic flavour inna reggae music! Na scenie szczecińskiego Teatru Letniego EWR wystąpią wyjątkowo w dziesięcioosobowej ekipie wraz z sekcją dętą i oprawą instrumentalną.
www.eastwestrockers.com
www.myspace.com/eastwestrockers
ROBERT OWENS
Nadużywanie terminu „legenda muzyki” w odniesieniu do niektórych wykonawców często oznacza próbę maskowania braku ich dokonań poprzez eksponowanie liczby lat, które spędzili na scenie. Jednak z zasługami Roberta Owensa dla muzyki house trudno dyskutować. Legenda, współtwórca, najlepszy męski wokal w muzyce tanecznej – lista komplementów może być tak długa, jak jego dyskografia. Od lat tak samo aktywny, wszechstronny – zaskakuje, inspiruje, szuka nowych możliwości wyrażania siebie.
INNER CITY DWELLERS
Sześciu muzyków – Brytyjczycy, Jamajczycy, Polacy – czyli totalne multi-kulti oraz przesłanie inspirowane „good old days” – czasami, kiedy legendarne rockowe, punkowe, czy reggae’owe kapele miały sporo do powiedzenia. To wszystko łączy chłopaków z Inner City Dwellers. Ci muzyczni „chuligani” narobią sporego hałasu i zamieszania na scenie Teatru Letniego. Choć istnieją zaledwie od trzech lat i wielkie uderzenie na muzyczne sceny dopiero przed nimi to już zwracają na siebie uwagę spontanicznymi, ale dojrzałymi konceptualnie pomysłami. Kapelę założył wokalista Patrick, urodzony w jamajskiej rodzinie 34-latek z wschodniego Londynu. Znany jest także pod pseudonimem MC Rage, udziela się w drumandbassowych projektach, m.in. jako „etatowy” nawijacz wytwórni Metalheadz, w tym do setów Goldiego.
JAZZANOVA
Na ich temat napisano już chyba wszystko. Nic dziwnego, skoro berliński kolektyw didżejsko-producencki to obecnie prawdziwa instytucja z ogromnym muzycznym dorobkiem i wieloletnim doświadczeniem na scenie. W ostatnim roku formacja święci triumfy po wydaniu albumu „Of All The Things”, na którym współpracowali m.in. z Paulem Randolphem, Jose Jamesem, czy Benem Westbeechem. Są uwielbiani przez wszystkich, pod każdą szerokością geograficzną. Eksperymentowali z nujazzem, broken beatem, modern folkiem i soulem. Remiksowali Masters At Work, Fat Freddy’s Drop, 4hero i Ursulę Rucker. Talent sześciu facetów z Berlina, ich szerokie, muzyczne horyzonty pozwoliły też na współpracę z Lenny Kravitzem, Commonem, Azymuth, czy Calexico.
SCRATCH PERVERTS
Nieczęsto zdarza się gościć podczas imprezy mistrzów świata. Tony Vegas, Prime Cuts i Plus One ze Scratch Perverts mają na koncie dwa mistrzostwa świata w kategorii drużynowej federacji DMC oraz kilka w kategorii indywidualnej federacji DMC oraz ITF. Ale nie jeżdżą w Formule 1 ani nie robią rozwałki na zawodach monster trucków. Robią za to totalny disaster za pomocą adapterów (lub gramofonów jak kto woli) i za to właśnie uhonorowani zostali tytułami mistrzów świata turntablizmu. Ich nazwa to synonim hip hopu i didżejskich bitew – radosna celebracja wszystkich gatunków muzyki zaklęta w kilku gramofonach.
ROBERT BUSHA FEAT. EVA NAVROT
Robert Busha – Dj, czasami producent, pochodzący ze Stargardu Szczecińskiego, rezydujący obecnie w Poznaniu, gdzie działa, tworzy i organizuje wydarzenia muzyczne.
Eva Navrot jest niezwykle elastyczną artystką, współpracuje zarówno z jazzmanami jak i z didżejami. Potrafi doskonale zaśpiewać standardy jazzowe (występowała z wieloma artystami polskiej, niemieckiej i brytyjskiej sceny), na stałe grywa z gitarzystą Maciejem Flaczyńskim. Świetnie radzi sobie także w bardziej klubowych nagraniach.
http://tr.youtube.com/EwaNawrot
TYMAŃSKI YASS ENSEMBLE
Co dzieje się, gdy Miłość się kończy a pozostałe z niej części elementarne wciąż zawierają masę emocji, która wypływa na zewnątrz, pozostaje nieokreślona i niezaspokojona? Taka pustka powstała po rozpadzie trójmiejskiej formacji Miłość, prowadzonej przez Tymona Tymańskiego. TYE jest jej swoistą kontynuacją. Yass Ensemble powstał w grudniu 2003 roku, kiedy do kwartetu Tymon Tymański Band dołączył trębacz Antoni Ziut Gralak, znany z formacji Tie Break, Graal, czy Yeshe. Grupa kontynuuje tradycje trójmiejskiej sceny yassowej, wykonując muzykę będącą naturalnym amalgamatem jazzu, rocka alternatywnego oraz muzyki etnicznej. Repertuar Yass Ensemble jest wypadkową kompozytorskiego doświadczenia Tymańskiego z grupą Miłość oraz wiedzy i scenicznego obycia pozostałych muzyków, z których każdy jest liderem własnej grupy i autorem swoistej, oryginalnej koncepcji muzycznej.
www.myspace.com/tymanskiyassensemble
Prosumer & Murat Tepeli feat. Elif Bicer
Achim Branderburg aka Prosumer mieszka w Berlinie i jest specjalistą od klasycznego chicago house i detroit techno. Tak brzmi również muzyka, którą firmuje oraz gra na imprezach. Murat Tepeli to z kolei człowiek z Kolonii. Tak samo jak Kevina Saundersona, uwielbia Photeka i Goldiego z wczesnych produkcji, u których minimalna dawka dźwięków pozwalała uzyskać maksymalny efekt producencki. Prosumer & Murat Tepeli razem nagrali album „Serenity” (Compost Records, 2008), w którym muzyka house staje się uniwersalnym kodem w porozumiewaniu ze światem. Ubrana w miękkie, aksamitne brzmienia sytuujące album w okolicach lounge, nie pozbawiona jest przy okazji atmosfery deep house i intensywności klasycznej elektroniki rodem z Detroit. W takiej formule brzmią także live acty Prosumera & Murata Tepeli, którzy obecnie są jednym z najciekawszych zjawisk na światowej scenie house. To eksperymentatorzy, którzy odwołując się do tradycji, potrafią uzyskać unikalny efekt powstały w efekcie współpracy dwóch nieprzeciętnych osobowości. Czysta magia. Ozdobą występu niemiecko-tureckiego duetu będzie piękna wokalistka Elif Bicer, która stale współpracuje z artystami.
www.myspace.com/prosumer
www.myspace.com/murattepeli
www.murattepeli.de
ROY AYERS
Uwaga! Wydarzenie, na które w ogromnym oczekiwaniu utkwiła cała Polska! Po raz pierwszy w kraju i to na jedynym koncercie – wyłącznie podczas II edycji festiwalu Boogie Brain. Mistrz wibrafonu, absolutny kanon funku, soulu i r’n’b, inspiracja dla kilku generacji artystów, ojciec chrzestny acid jazzu, autor muzyki do filmów, nieocenione źródło sampli kradzionych na potęgę przez hip hopowców, w końcu – żyjąca legenda czarnej muzyki. Oto Roy Ayers!!! Ikona.
www.myspace.com/royayersubiquity
DJ STORM & MC RAGE
Nie bez przyczyny Storm nazywana jest pierwszą damą drum’n’bass. Związana z kultową wytwórnią Metalheadz od początków jej istnienia, wciąż niezastąpiona, niestrudzenie promuje na świecie imperium złotozębnego Goldiego, dziś brytyjskiego celebrity. W połowie lat 90. tworzyła najbardziej znany żeński duet didżejski w historii muzyki – Kemistry & Storm. Wspólnie wydały m.in. takie kompilacje jak „Art. Core”, „DJ Kicks!”, czy “Above the Law”. Dobrą passę przerwała tragiczna śmierć partnerki. Mimo to Storm nie porzuciła grania, kontynuując życiową pasję w pojedynkę. Od lat żyje na walizkach. Regularnie odwiedza największe europejskie kluby w Niemczech, Belgii, Austrii. Wciąż grywa w Australii, Nowej Zelandii, Tajwanie, Singapurze i Japonii. Na Red Bull Music Academy uczy młodych didżejów techniki. W minionym roku znalazła się wśród laureatów UK’s National Drum’n’Bass Awards.
www.myspace.com/stormthe1stlady
www.myspace.com/mcrageuk
COKI & SGT POKES
Podczas pierwszej edycji Boogie Brain mieliśmy okazję posłuchać seta Mali z Digital Mystikz, który wraz z MC Sgt Pokesem zabrał wszystkich do krainy digitalowego basu. Teraz na festiwalu wystąpi drugi człon DMZ – Coki. Digital Mystikz to reprezentanci świeżego, najbardziej dynamicznie rozwijającego się obecnie brzmienia dubstep. Muzycznej hybrydy, która przed kilkoma laty narodziła się w południowym Londynie, by dziś z niespotykaną mocą rezonować na resztę świata. Stanowią unikalną synergię ducha jamajskich soundsystemów z energią i potencjałem awangardowych brzmień rodem z brytyjskich klubów. Coki jest didżejem i producentem współtworzącym jeden z bardziej wpływowych dubstepowych kolektywów Digital Mystikz. DMZ nagrywa przede wszystkim dla swojej wytwórni o tej samej nazwie oraz dla wielu uznanych labeli, m.in. Soul Jazz Rec, Deep Medi Music. Jednocześnie kolektyw organizuje cykl imprez DMZ w rodzinnym Londynie. Coki wraz z Bengą jest współautorem największego ubiegłorocznego, parkietowego kota – „Night”. Wraz z MC i wokalistą SGT Pokesem tworzy sceniczną wersję wcielenia Digital Mystikz, grając ponadgatunkowe didżejskie sety.
www.myspace.com/dmzuk
PROJEKTY TOWARZYSZĄCE
W założeniu organizatorów, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Boogie Brain” ma stać się ogromnym projektem społeczno-kulturalnym, proponującym nie tylko rozrywkę, ale również propagującym i promującym aktywizację społeczeństwa obywatelskiego, jego edukację, integrację, przybliżającym kulturę na najwyższym poziomie artystycznym. Stąd też działania Stowarzyszenia Inicjatyw Społeczno-Kulturalnych „Boogie Brain” nie ograniczją się wyłącznie do organizacji dwudniowego wydarzenia kulturalnego, ale ukierunkowane są również na tworzenie projektów towarzyszących Festiwalowi „Boogie Brain” i odbywających się w ciągu całego roku.
MŁODZI AKTYWNI / ACTIVE MINDS
(maj – sierpień 2009)
Tematyka projektu „MŁODZI AKTYWNI / ACTIVE MINDS” to kształtowanie postaw filantropijnych i aktywizacja ludzi młodych w obszarze wolontariatu. Dzięki współpracy z grupą wolontariuszy z niemieckiego ośrodka Tierzentrum we Flemsdorfie młodzież uczestnicząca w projekcie będzie miała możliwość uczenia się i adaptowania dobrych wzorców od swoich kolegów. Już same działania w ramach projektu wymagają od uczestniczącej w nich młodzieży aktywności i zaangażowania, tylko dzięki ich woli realizacja większości działań przyniesie pożądane efekty. Głównym celem projektu jest aktywizacja młodzieży w ramach wolontariatu i krzepienie postaw filantropijnych.
W ramach projektu realizowane będą następujące działania:
>> Szkolenia „Dlaczego warto zostać wolontariuszem?”;
>> Kino Wolontariusza – pokazy filmowe ściśle powiązane z tematyką wolontariatu, filantropii i pochodnych; >> Akcja „Psia Adopcja” –wolontariacka akcja polegająca na gromadzeniu informacji o bezdomnych zwierzętach przebywających w przepełnionym szczecińskim schronisku, przetwarzaniu ich i umieszczeniu w formie ofert adopcji na portalu schroniska Tierzentrum/Uckermark z Flemsdorfu (Niemcy).
>> „Dni otwarte” schronisk (w Szczecinie i we Flemsdorfie) – działania mające za zadanie przybliżyć w praktyce obowiązki wolontariuszy pracujących w schronisku polskim i niemieckim. Wskazane zostaną różnice w funkcjonowaniu wolontariatu, problemy i bariery. Podczas swobodnych debat i rozmów podjęte zostaną próby znalezienia rozwiązania dla wskazanych problemów. Do udziału zostaną zaproszeni lokalni politycy. Do schroniska w Niemczech, gdzie każdy odwiedzający może aktywnie uczestniczyć w pracy na jego rzecz, zostanie zaproszona grupa młodzieży ze szczecińskiego ośrodka wychowawczego. Jeden z dni otwartych zakończony zostanie koncertem dwóch grup muzycznych (jednej z Polski i jednej z Niemiec).
>> Płyta CD Audio – jedna z akcji motywujących do uczestnictwa w projekcie „Młodzi Aktywni / Active Minds”. W akcji wezmą udział szczecińscy artyści, którzy przygotują materiał pod utwór muzyczny stworzony wspólnie z uczestnikami projektu. Utwór zostanie profesjonalnie zmasterowany, nagrany na płytę i dystrybuowany w ramach działań stanowiących kontynuację i waloryzację projektu;
>> Serwis WWW – instrument informacyjny, przedstawiający przebieg całego projektu, zachęcający do uczestnictwa w projekcie, upowszechniający rezultaty;
>> Broszura informacyjna – będzie stanowić podsumowanie całego projektu i jednocześnie stanie się przewodnikiem dla wszystkich zainteresowanych wolontariatem. Dystrybuowana głównie w szkołach średnich i na uczelniach w Szczecinie i w regionie zachodniopomorskim.
Ogromny nacisk położony został na aktywny udział uczestników projektu od samego początku jego realizacji. Stąd też akcje „Psia adopcja”, „Dni otwarte” czy wydanie płyty CD, w których uczestnicząca młodzież od razu staje twarzą w twarz z wolontariatem, stając się „nieoficjalnym” wolontariuszem. W niemieckim schronisku uczestnicy będą mogli wykonywać dokładnie te same czynności, co „etatowi” wolontariusze. Aktywna postawa uczestników będzie skutecznie promowana. Osoby wyrażające na to zgodę zostaną umieszczeni z imienia i nazwiska w serwisie www i w broszurze informacyjnej jako autorzy, mogą uczestniczyć w projektach muzycznych szczecińskich artystów, będą również motywowani różnego rodzaju grantami.
Projekt realizowany będzię wraz z grupą wolontariuszy z niemieckiego schroniska Tierzentrum/Uckermark we Flemsdorfie. Będą oni uczestniczyć w akcji „Psia adopcja” (zarządzanie informacją w portalu niemieckim), będą gośćmi warsztatów i szczecińskich „dni otwartych”, przygotują „dni otwarte” we Flemsdorfie, wspólnie ze stroną polską przygotują broszurę informacyjną.
CHŁOPCY Z SORRENTO (27.06.2009, 16.07.2009)
Projekt “Chłopcy z Sorrento” w największym skrócie jest zaproszeniem do swobodnej, przyjemnej i niezwykłej podróży po Szczecinie lat 60-tych ubiegłego stulecia. Swobodnej – ponieważ nie wymaga żadnych nakładów sił ani środków pieniężnych; przyjemnej – ponieważ odbywa się w atmosferze najbardziej przyswajalnych środków kształtowania kultury: filmu, fotografii, videoart’u, muzyki; niezwykłej: bo nie koncentruje się na miejscach, ale na osobowościach, które miejscom nadawały charakteru i budowały tożsamość Szczecina.
„Chłopcy z Sorrento” to jedna z historii Szczecina „odkopanych” przez przypadek. To historia idealnie pasująca do ducha czasów obecnych.
Chłopcy z Sorrento (zwani również bandą Fabiana) to grupa dwudziestoparolatków, którzy swoją młodość przeżywali w Szczecinie w latach 60-tych XX wieku. Już krótka analiza ich osobowości daje niezbite dowody, że młodzież pięćdziesiąt lat temu wypełniona była tymi samymi pragnieniami, ideałami, troskami i problemami, co młodzież początku XXI wieku. Co więcej, „Sorrenciaki” w latach 60-tych XX wieku zaczęli odkrywać miasto zupełnie im obce, miasto, którego opowieści nie usłyszeli z ust rodziców ani historyków w szkole, miasto, które z punktu widzenia „polskości” było równie młode jak oni. Miasto, którego tożsamość trzeba było budować, dosłownie i w przenośni, cegła po cegle.
Pięćdziesiąt lat później mamy do czynienia z sytuacją bardzo podobną. Pewne skojarzenia ze Szczecinem tracą na znaczeniu, dewaluują się, miasto nabiera nowych barw w trudnym procesie gruntownej reformy. Szczecin szuka dla siebie odniesienia i nowego kształtu. Nadal bez wyraźnie naznaczonej historii, nadal bez skutecznie zdefiniowanej tożsamości. W związku z tym współczesna młodzież mieszkająca w Szczecinie ma problem z utożsamianiem się z miastem, podobnie jak „chłopcy z Sorrento”. Ale o „Sorrenciakach” wiemy tyle, że Szczecin zachował się jako ich ukochane miasto, w którym żyli mimo „niewygodnych czasów”. A o tym, czy w oczach współczesnych młodych osób Szczecin jawi się jako „ich miasto”, dowiemy się za kilkanaście lat. Projekt „Chłopcy z Sorrento” z pewnością przybliży ich do takiego określenia.
Na projekt składają się następujące wydarzenia:
>> produkcja filmu dokumentalnego z udziałem dorosłych „Sorrenciaków” oraz Zbigniewa Wróblewskiego – wybitnego szczecińskiego fotografa i dokumentalisty, który fotografował „chłopców” w latach 60-tych;
>> wystawa outdoorowa zdjęć autorstwa Zbigniewa Wróblewskiego oraz „chłopców z Sorrento”;
>> prezentacje video odnoszące się do historii „Sorrenciaków” na ścianach szczecińskich budynków;
>> prezentacje video w szczecińskich kinach;
>> prezentacje video w EMPIK TV w szczecińskich salonach „Empik”;
>> prezentacje video w szczecińskich klubach;
>> impreza muzyczna outdoorowa połączona ze spotkaniem z „Sorrenciakami”;
>> premiera filmu dokumentalnego na dziedzińcu Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie;
>> stworzenie witryny internetowej mającej na celu upowszechnianie i kontynuację projektu.
KONCERT „JAZZ NA BETONOWCU” (11.07.2009)
Koncert jazzowy Antoniego Gralaka i Dariusza Makaruka na betonowcu „Ulrich Finsterwalder” to projekt stricte kulturalny, wyjątkowo innowacyjny, wpisujący się idealnie w założenie promocyjnej i kulturalnej polityki Euroregionu Pomerania, jest też świadomym działaniem w ramach projektu Europejskiej Stolicy Kultury 2016, do tytułu której Szczecin pretenduje, wyraźnie podkreślając swoją transgraniczność. Koncert jest również niezwykle istotnym działaniem ważnym dla dialogu polsko-niemieckiego, odbywa się w miejscu szczególnym i symbolicznym dla obu narodowości. Wspólne uczestnictwo Polaków i Niemców w tym nietypowym wydarzeniu kulturalnym, w przepięknej scenerii Jeziora Dąbie, będzie świadectwem przełamywania pozostałych barier, budowania partnerskich więzi między obydwoma krajami, w myśl wyznawanej przez nas zasady „cultura pro bono”. Integracyjny cel projektu zostanie osiągnięty nietypowymi, ale bardzo skutecznymi metodami: pływające jednostki polskie i niemieckie z mieszanym składem załóg, polsko-niemiecka widownia na statkach pasażerskich, gdzie podczas podróży (około 4 godzin w obie strony) prezentować się będą polscy i niemieccy didżeje, komunikacja międzynarodowa przy użyciu tak dobrych komunikatorów jak pasja żeglarstwa i muzyka. Koncert odbędzie w ramach obchodów „Dni Odry 2009”. Uczestnictwo w koncercie jest bezpłatne. “Ulrich Finsterwalder” to jedyny okręt betonowy, który na terenie Polski przetrwał do dzisiejszych dni. Jego kadłub znajduje się na Jeziorze Dąbie, w okolicach Inoujścia. Do tej pory betonowiec, mimo starań, pozostaje niewykorzystaną atrakcją turystyczną miasta. Stowarzyszenie „Boogie Brain” zmienia to promując go w oryginalny sposób – poprzez kulturę. Betonowy wrak stanowi ogromny kontrast dla otaczającego go środowiska (spokojne jezioro, mnóstwo zieleni, cisza), jest też symbolem trwających tu działań wojennych. W myśl polityki “Floating Garden 2050″ – integracji miasta z wodą, zbliżania się do niej i wykorzystywania jej atutów – występ wybitnych artystów na jeziorze jest projektem w pełni spełniającym jej założenia.
Antoni Gralak od lat uznawany jest za jednego z najbardziej twórczych muzyków w kraju. Nazwisko Gralaka odsyła do legendarnych formacji: Free Cooperation, Young Power oraz bliższych rockowi grup Sfora i Woo Boo Doo, aż po międzynarodową formację Universal Supersession. Znany jest jako współtwórca jazz-rockowej formacji Tie Break. Pomimo sukcesu Tie Breaku zdecydował się na karierę solowa. Prowadzi dwa autorskie projekty: GRAAL i YeShe. Jego płyty, szczególnie GRAAL należy zaliczyć do stylu, który w dużym uproszczeniu można określić jako free jazz.
Projekt o nazwie YeShe jest próbą przeniesienia drum’n’bassowej estetyki, kojarzonej dotychczas głównie z kulturą klubową na bardziej tradycyjny sposób serwowania muzyki.
W 1999 roku założył pracownie Jasnachmura (obecnie Fundacja Wspierania Kultury), gdzie realizowane są projekty multimedialne, filmowe, kreowanie wizerunku w sieci, koncerty i festiwale. Gralak jest również kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej.
Antoni Gralak współpracował i nagrywał z wieloma artystami, m.in.: Twinkle Brothers, Rap, Voo Voo, Automatik, Stanisław Soyka, Justyna Steczkowska, Jass Tri, Universal Supersession, Wilki, Raz Dwa Trzy, Nick Cave, Dede Bridgewater, Andrzej Smolik, Masala Sound System, Tymański Yass Ensemble, Plasti Bag, Homo Twist.
Dariusz Makaruk jest muzykiem, producentem, programistą, animatorem kultury, wykonawcą live electronics, twórcą instalacji audiowizualnych związany z polską sceną niezależną. Współtworzy projekty zaliczane do awangardy jako współproducent m.in. specjalny projekt elektroakustyczny Michała Urbaniaka oraz performance koncertowo-filmowy z udziałem Mariusza Wilczyńskiego, Tomasza Stańko i Włodzimierza Kiniorskiego (z którym tworzy od 2002 roku duet KINIOR & MAKARUK). Współpracuje również z choreografem Naoko Maeshiba, Tymonem Tymańskim oraz mistrzem śpiewu gardłowego Gendosem.
Występuje również solowo z użyciem instalacji sensorycznej kontrolując dźwięk i video za pomocą światła. Współpracuje z Teatrem Polonia i Teatrem Mabel Octobre (Francja) przy tworzeniu scenicznych systemów interaktywnych w oparciu o własne, autorskie oprogramowanie.
Grupą docelową projektu są mieszkańcy pogranicza polsko-niemieckiego, którzy korzystając z wzajemnego sąsiedztwa głównie w sferze handlowej, powinni przełożyć swoje kontakty również na płaszczyznę kultury i wypoczynku. Z uwagi na uniwersalność projektu, co jest jego ogromnym walorem, obejmie on swoim działaniem właściwie wszystkie grupy wiekowe i zawodowe. Taki stan rzeczy będzie idealnie służyć integracji polsko-niemieckiej, co leży w interesie wszystkich mieszkańców pogranicza.
Innowacyjny projekt zasługuje na nietypowe pomysły dotarcia z nim do odbiorców. Pragnąc by występowi towarzyszyła niespotykana dotąd atmosfera, widownią koncertu na betonowcu będą wyłącznie osoby, które dostaną się w okolice „sceny” środkami transportu wodnego. Korzystający z ośrodków żeglarskich w Polsce i po stronie niemieckiej z pewnością wykorzystają możliwość połączenia pasji obcowania z wodą z imprezą kulturalną odbywającą się na Jeziorze Dąbie, tym bardziej, że Dąbie i okoliczne szlaki wodne stają się coraz popularniejszym obszarem żeglarskich ekspedycji. W koncercie uczestniczyć będzie około 50 – 100 małych jednostek pływających. Dla wszystkich chętnych nie posiadających własnych wodnych środków transportu przewidywany jest udział większych jednostek pasażerskich. Na ich pokładzie znajdą się również przedstawiciele polskich i niemieckich władz samorządowych.
KINO FESTIWALOWE STINKY_OFF.A.R.T. (16.07.2009)
W przeddzień Festiwalu „Boogie Brain” w szczecińskim Kinie Zamek oraz na dziedzińcu głównym Zamku Książąt Pomorskich uruchomione zostanie kino festiwalowe Stinky_OFF.A.R.T. podczas którego zaprezentowany zostanie blok dokumentów muzycznych oraz fabuł związanych z tematyką muzyczną.
Ideą kina Stinky_OFF.A.R.T. jest przybliżenie obrazów, których nie sposób doświadczyć na ekranach miejskich multipleksów i równie trudno dostrzec na półkach wielkich sieci wypożyczalni. Produkcje, które będzie można za darmo w czwartkowy wieczór, istnieją poza głównym obiegiem, z blasku niesławy wydostają się wyjątkowo rzadko i na chwilę. Filmy te skierowane są głównie do tych, których zmęczyło juz wtórne pseudorealistyczne kino komercyjne.
Na zamkowym dziedzińcu odbędzie się premiera filmu o „chłopcach z Sorrento”, ściśle związanego z realizowanym 27.06.2009 projektem „Chłopcy z Sorrento”.